Ποια είναι τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία

Ποια είναι τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία

Το λάδι σημαίνει πολλά για εμάς. Είναι η αγαπημένη μας ενασχόληση. Είναι το χόμπυ μας, είναι επίσης το αγαπημένο μας συμπλήρωμα στη διατροφή μας. Θέλουμε να μάθουμε τα πάντα γι΄ αυτό και μια από τις πρώτες μας αναζητήσεις αφορούσε την ερώτηση του τίτλου του άρθρου: ποια είναι τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία;

Ιστορία

Ο Όμηρος το χαρακτήρισε “υγρό χρυσό”. Ο Ιπποκράτης είχε αναγνωρίσει τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Μεταγενέστεροι σημαντικοί γιατροί της εποχής όπως ο Διοσκουρίδης, ο Γαληνός ή ο Διοκλής έπλεκαν διθυράμβους για τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Πίστευαν σθεναρά στην ευεργετική του επίδραση στην υγεία και συνιστούσαν τη χρήση του σε καθημερινή βάση, ακόμη και ως θεραπεία σε πολλές περιπτώσεις.

Λάδι που ρέει σε σαλάτα
Ελληνική (χωριάτικη) σαλάτα πλούσια σε ελαιόλαδο. Τι καλύτερο;

Τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία είναι γνωστά από την αρχαιότητα. Περισσότερα από 2500 χρόνια μετά, η ιατρική και διατροφολογία συνεχίζει να συστήνει την ευρεία του χρήση στη διατροφή παιδιών κι ενηλίκων. Γιατί;

Τι προσφέρει

Τα πολύτιμα συστατικά του, όπως τονίζουν όταν αναφέρονται γενικά σε αυτό, παρέχουν υγεία, ευεξία και μακροζωία. Οι πληθυσμοί στους τόπους παραγωγής του – οι πληθυσμοί της Μεσογείου – φαίνεται ότι παρουσιάζουν

  • μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής
  • χαμηλότερο κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις
  • μικρότερη αρτηριακή πίεση
  • χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων

σε σχέση με τους πληθυσμούς της βόρειας Ευρώπης ή της Αμερικής. Επίσης, όπως δείχνουν κάποιες μελέτες το ελαιόλαδο ενισχύει τη μνήμη, δημιουργεί καλύτερη πέψη ενώ προστατεύει από ασθένειες τις οποίες, για τη συνέχιση της ευεξίας μας, θα αποφύγω να αναφέρω.

Έλληνες και Λάδι

Αυτή είναι μια πρωτιά που μας αρέσει.

Διάβασα πρόσφατα ότι η Ελλάδα έχει την υψηλότερη πρόσληψη ελαιολάδου ανά άτομο σε όλο το κόσμο. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά

  • Οι Έλληνες καταναλώνουν κατά μέσο όρο και ανά άτομο 24 λίτρα ελαιόλαδο ανά έτος,
  • Ο αντίστοιχος αριθμός της 2ης χώρας στη κατάταξη, της Ιταλίας είναι 15 λίτρα.
  • Οι Ισπανοί έρχονται τρίτοι στη κατάταξη με 13 λίτρα ανά έτος, παρά το ότι το 45% του ελαιόλαδου στην Ευρώπη προέρχεται από την Ισπανία.
Ελαιώνας σε ελληνικό τοπίο
Ελληνική ύπαιθρος. Συνυφασμένη με την ελιά και το λάδι.

Καταναλώνουμε πολύ λάδι και αυτό μας ωφελεί. Ίσως η σημαντικότερη ωφέλεια να έρχεται από το γεγονός ότι σε γενικές γραμμές, στην Ελλάδα “γνωρίζουμε από λάδι”. Δεν καταναλώνουμε απλά ελαιόλαδο, αλλά συνηθίζουμε να επιλέγουμε παρθένο ή εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο προς κατανάλωση.

Ας δούμε κάποια βασικά οφέλη του ελαιόλαδου περιεκτικά.

Τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Καρδιαγγειακών Νοσημάτων αναφέρει ότι τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει χιλιάδες μελέτες που έχουν εξετάσει ποια είναι τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία. Οι μελέτες αυτές έχουν καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα, τα οποία συνοπτικά είναι τα παρακάτω:

1. Το τηγάνισμα με ελαιόλαδο δεν αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσων.

Οι άνθρωποι που τρώνε τακτικά τρόφιμα που τηγανίζονται σε ελαιόλαδο δεν έχουν υψηλότερο κίνδυνο καρδιακής νόσου ή πρώιμου θανάτου, σύμφωνα με όσα ανέφεραν ερευνητές του Autonomous University of Madrid in Spain στο BMJ (British Medical Journal). Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι:

¨Σε μια μεσογειακή χώρα, όπου το ελαιόλαδο και το ηλιέλαιο είναι τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα λιπαρά για το τηγάνισμα, και όπου μεγάλες ποσότητες τηγανητών τροφίμων καταναλώνονται τόσο εντός όσο και εκτός σπιτιού, δεν παρατηρήθηκε συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης τηγανητών τροφίμων και του κινδύνου για στεφανιαία νόσο ή θανάτου.”

Pilar Guallar – Castillon

2. Το ελαιόλαδο βοηθά στη πρόληψη εγκεφαλικού επεισοδίου.

Η ομάδα που διεξήγαγε την έρευνα κατέληξε σε κάποιες διαπιστώσεις. Σε μια από αυτές παρατηρήθηκε ότι οι ηλικιωμένοι που χρησιμοποιούσαν συστηματικά το ελαιόλαδο για το μαγείρεμα και τη σαλάτα ή στο ψωμί είχαν 41% χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Αυτό, σε σύγκριση με συνομήλικούς τους, οι οποίοι δεν κατανάλωναν ποτέ ελαιόλαδο.

Το εγκεφαλικό επεισόδιο είναι τόσο συχνό σε ηλικιωμένα και το ελαιόλαδο θα ήταν ένας φθηνός και εύκολος τρόπος για την βοήθεια στην πρόληψή του

Dr. Cécilia Samieri

3. Καταναλώνοντας ελαιόλαδο υπάρχει χαμηλότερος κίνδυνος κατάθλιψης (!)

Αυτή η διαπίστωση ήταν έκπληξη – για μένα όταν την είδα πρώτη φορά, όχι για τους ερευνητές.

Την έρευνα εδώ τη πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο Las Palmas de Gran Canaria της Ισπανίας. Στην αντίστοιχη δημοσίευση που πραγματοποίησαν στο Plos One έδειξαν ότι η κατανάλωση ελαιολάδου έχει ελαφρά προστατευτική δράση απέναντι στη κατάθλιψη.

Σε αντίστιξη, όσοι αντί για ελαιόλαδο καταναλώνουν τρανς λιπαρά, παρουσιάζουν 48% αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν κατάθλιψη.

4. Χαμηλά επίπεδα χοληστερόλης.

Τα νέα έρχονται από την Ιαπωνία και δημοσιεύτηκαν στο Medical Sience Monitor. Ομάδα ασθενών άρχισε να περιλαμβάνει στη διατροφή της 1 φορά την ημέρα για 6 εβδομάδες ελαιόλαδο. Η μέση συγκέντρωση χοληστερόλης απλά μειώθηκε.

Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν μια εξαιρετικά ευεργετική επίδραση του ελαιόλαδου στο φάσμα των λιποπρωτεϊνών

Από τους συγγραφείς της παραπάνω μελέτης

5. Νόσος Αλτσχάιμερ: αναστολή της εξέλιξής του

Πανεπιστήμιο της Λουιζιάνας. Οι ερευνητές κατάφεραν να σταματήσουν την εξέλιξη της νόσου Αλτσχάιμερ χρησιμοποιώντας ειδικά επιλεγμένο ελληνικό ελαιόλαδο.

Αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε επιστημονικές ορολογίες θα μιλήσουμε για την ολεοκανθάλη (μη με ρωτάτε, δεν ξέρω τι είναι αυτό) η οποία είναι μια φυσική φαινόλη που βρέθηκε στο έξτρα (ή εξαιρετικά, ή εξαιρετικό) παρθένο ελαιόλαδο. Η φαινόλη αυτή βοηθά στην απομάκρυνση των ανώμαλων πρωτεϊνών, δηλ. στο αίτιο της νόσου Αλσχάιμερ, από τον εγκέφαλο.

Αν δεν θέλουμε να μιλήσουμε επιστημονικά θα παραθέσουμε μόνο το εξής:

Η ολεοκανθόλη, που προέρχεται από το extra παρθένο ελαιόλαδο και προσλαμβάνεται μέσω της μεσογειακής διατροφής, έχει τη δυνατότητα να μειώσει τον κίνδυνο της νόσου του Alzheimer.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική ανακάλυψη, η οποία ανοίγει τον δρόμο για τον χαρακτηρισμό του ελαιολάδου ως ιατρικού τροφίμου

Amal Kaddoumi, περιοδικό Chemical Neuroscience

6. Το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο προστατεύει το συκώτι

Περνάμε στα μαγευτικά University of Monastir της Τυνησίας και King Saud University της Σαουδικής Αραβίας.

Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο μπορεί να προστατεύσει το συκώτι από το οξειδωτικό στρες. Με απλούστερα λόγια, προστατεύει το συκώτι από κάποια συνήθη μορφής κυτταρική βλάβη. Όπως δήλωσαν οι ερευνητές

Το ελαιόλαδο αποτελεί αναπόσπαστο συστατικό της μεσογειακής διατροφής. Υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι μπορεί να έχει μεγάλα οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του κινδύνου για στεφανιαία νόσο, της πρόληψης ορισμένων μορφών καρκίνου και της τροποποίησης ανοσοποιητικών και φλεγμονωδών αντιδράσεων. Εδώ, έχουμε δείξει ότι το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και τα εκχυλίσματα του προστατεύουν από την οξειδωτική βλάβη του ηπατικού ιστού

Dr. Mohamed Hammami

Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στις σελίδες του site μας, όπως πως το ελαιόλαδο αποτρέπει τη πήξη του αίματος ή γιατί βελτιώνει τη μνήμη. Οι σελίδες αυτές θα ανανεώνονται με επιπρόσθετες πληροφορίες.

Για περισσότερα που αφορούν το ελαιόλαδο, μείνετε συντονισμένοι εδώ!

Θα τα λέμε.

Πηγές:

e-cardio.gr
vita.gr
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
ncbi.nlm.nih.gov
Plos One
Medical Science Monitor

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *